First impressions

Hallooo!

Leuk dat jullie onze eerste blog lezen die we schrijven vanuit het mooie, maar koude, Malawi. We hebben inmiddels onze eerste nacht en dag in Malawi erop zitten.

Zondag 15 juli zijn we om 20:00 uur betrokken vanuit Brussel om aan dit grote avontuur te beginnen. We hadden een tussenstop in Wenen, waarna we doorvlogen naar Ethiopië. In het vliegtuig werden we goed verzorgd, we konden films kijken en kregen super veel te eten. Het voelde dus nog vrij Europees, tot we in Addis Abeba (Ethiopië) aankwamen. Hier ging alles lekker op z’n Afrikaans, het tempo lag niet heel hoog. We stonden dan ook 1,5 uur in een vrij kleine rij om door de douane te komen. De gate was natuurlijk al lang open, dus we moesten rennen voor onze vlucht. Gelukkig vertrok het vliegtuig ook aan de hand van het Afrikaanse tempo, dus waren we ruim op tijd.

We stapten in Malawi het vliegtuig uit en zagen een klein gebouw, wat te vergelijken is met de grootte van een Nederlands politiebureau. Dit stelde het vliegveld voor. Toen we binnen stapten werden er A4tjes uitgedeeld waarop we onze visa konden aanvragen. Na 1,5 uur hadden we eindelijk onze visa en hoefden we gelukkig niet lang te zoeken naar onze koffers. Er is namelijk maar 1 bagageband ;). We werden opgehaald door onze coördinator Maartje en reden naar het Doingoood huis. Onderweg kregen we al veel indrukken van Malawi. Het landschap is wat huivelachtig en het is wat dor en oranje. We zagen al vrouwen met bossen takken op hun hoofd en kinderen op de rug gebonden. Toen besefte we dat onze reis echt begonnen is. Na 40 min rijden kwamen we bij het huis aan. Al snel kwamen de andere 6 vrijwilligers thuis en werden we leuk ontvangen. Het is een gezellige groep met in totaal 8 meiden. We eten en koken gezellig met elkaar en verder gaan we naar verschillende projecten. Het is hie wel erg koud zo rond de 18 graden overdag en ‘s nachts koelt het lekker af. Gelukkig wordt het dit weekend waarschijnlijk warmer.  We hadden de hele middag en avond geen stroom. Dit betekend, geen warm water, geen licht (wat opzich best onhandig is als het 18:00 al donker is) en koken op kleine gaspitjes, omringd  met kaarsen.  Na een gezellig maaltijd waren we toch wel verschrikkelijk moe van de reis en we hadden dan ook geen moeite om onze eerste nacht in Malawi slapend door te brengen.

Vandaag kregen we een City tour door onze local Elisabeth. Aan het einde van de straat stonden we langs de weg en stapten we bij een minibusje in. Deze busjes rijden rondjes en pikken iedereen op die langs de weg staat. Een ritje naar de stad kost 300 kwacha. Dit is ongeveer €0,39. In dit busje zitten we soms met 20 mensen, terwijl er 12 zitplaatsen zijn. Soms kan de deur amper dicht en zitten mensen half bij elkaar op schoot. We kregen eerst een rondleiding over de markt waar we onze groenten en fruit kopen. Deze staat vol met kraampjes waar verse groenten, fruit en aardappels liggen. Daarna liepen we naar een telefoonwinkels, want 3 meiden hadden problemen met hun Afrikaanse simkaart. We hadden maar 2 wachtende voor ons, en toch hebben we 2 uur in de winkel gestaan. Daarna hebben we Afrikaanse omslagdoeken gekocht. Deze moeten wij omdoen op onze projecten. Op de terugweg gingen we met de taxi, en onze vaste chauffeur William, weer naar het Doingoood huis. ‘s Middags zijn we met z’n drieën naar de markt gegaan om ons avondeten in te kopen. Op de terugweg gingen we weer in een minibusje, die stampvol zat. Toen we bij onze straat waren, riepen we dat we eruit moesten, maar hij reed gewoon door. Pas een paar minuten later hadden ze door dat we eruit moesten, maar hierdoor moesten we wel weer een half uur teruglopen.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we al veel indrukken opgedaan. Het is allemaal nog erg wennen en onwerkelijk. Je stapt in een compleet andere wereld die zo onbekend is. Het voelt nu nog erg alsof wij het van buitenaf bekijken, maar we hopen dat we snel aan wennen en ons leventje aan de Afrikaanse cultuur kunnen aanpassen. Wat we nu al merken van de cultuur is dat het erg gemoedelijk is. Mensen begroeten elkaar vriendelijk en vragen bijna altijd “How are you?”. Als blanken vallen we aardig op, maar zijn de locals vrij terughoudend en voelen we ons veilig tussen de mensen.

We zijn heel dankbaar dat we veilig zijn aangekomen en al super leuke mensen hebben ontmoet. Morgen gaan we kennismaken op ons project. Hier kijken we erg naar uit en zijn we heel benieuwd naar.

Onder het kopje “Foto”s” kunt u foto’s van onze eerste dagen in Malawi.

We hopen dat jullie een beeld hebben gekregen van onze First impressions en we houden jullie op de hoogte van onze verdere avonturen.

Groetjess Laura & Debora

1. Piet Mulder:
    17 juli 2018
    Leuk om met jullie eerste indrukken mee te kijken. De foto s maken het nog completer. In mijn gedachten liep ik even met jullie mee. Zie uit naar jullie volgende impressies!
  2. Rosanne:
    17 juli 2018
    Leuk om al wat van jullie te horen! Benieuwd naar hoe jullie het project morgen gaan vinden. Hele fijne tijd daar!
  3. Anneke en Frank:
    17 juli 2018
    Leuk verslag meiden. We blijven jullie volgen. Passen jullie goed op jezelf. Fijne tijd gewenst.
  4. Judith:
    17 juli 2018
    Geweldig om dit te lezen!! En dit is nog maar het begin! Geniet er met volle teugen van, deze ervaring laat je niet meer los!
  5. Hilda Zomerhuis:
    17 juli 2018
    Wow! Nou dat zijn al flink wat indrukken! Verplicht onthaasten, je ontdekt nu in de praktijk dat je eigen cultuur/omgangsnormen niet zo vanzelfsprekend is/zijn en ergens anders vaak niet begrepen worden. Ben erg benieuwd naar jullie verdere ervaringen! Op naar nieuwe avonturen en leermomentjes. Make memories ♡♡♡
  6. Ben Kegge:
    18 juli 2018
    Heerlijk om het eerste verslag te lezen. Fris en optimistisch geschreven.
    Jullie stralen ! 😋.
  7. Joëlle:
    18 juli 2018
    Super tof meiden! Wat een ervaring! Super om al wat te kunnen lezen! Benieuwd naar al jullie verhalen. Veel plezier morgen op het project. Liefs, JP en Jo
  8. Monique van Zuidam:
    18 juli 2018
    Supermeiden zijn jullie, dat jullie dit alles ondernemen en het ook met ons delen!
  9. Judith van Herk:
    18 juli 2018
    Hartstikke leuk om te lezen! Proef en ervaar. ...dat is geweldig om mee te mogen maken. Ben benieuwd naar jullie verder verslagen.
  10. Tabitha:
    21 juli 2018
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen!👍 heel byzonder voor jullie om dit mee te mogen maken.heel veel succes en plezier in het mooie werk wat jullie mogen doen meiden 💪
  11. Sjaak en Sara:
    22 juli 2018
    Met de geleende woorden van Piet Mulder, ik liep even mee in Afrika door het lezen en kijken van de foto,s. Wat een ervaring zeg WOW!
  12. Carolien:
    13 augustus 2018
    En ik maar denken dat het daar altijd warm en ong. 40 graden is jullie kunnen wel een boek schrijven 😆